Doe mee met het RADAR+ dieet!

Wie is Loethe?

Vrouw, 60+, dol op koken én eten: ik kocht mijn eerste kookboek op mijn dertiende. Na een gymnasiumopleiding en universitaire studie geschiedenis bleef ik interesse in voeding houden. Daarom ben ik afgestudeerd aan de Hogere Hotelschool in Den Haag, in de richting voeding & grootkeuken, met daarnaast extra cursussen en bijscholingen. Nu werk ik al 25 jaar als onderzoeksjournalist op het gebied van voeding en duurzaamheid, onder andere voor de Volkskrant en RADAR+.

Ook ik weet hoe lastig het is om op gewicht te blijven! Ik ben 1.80 m lang en weeg al een tijd rond de 67, 68 kilo. Prima dus, maar rond mijn vijftigste was ik ruim 10 kilo zwaarder. Belangrijkste oorzaak: ik zat niet goed in mijn vel, waardoor ik behoorlijk snoepte.

Nog steeds zijn chocolade, koekjes en oude kaas mijn zwakke punt, vooral op stressmomenten. Langzaamaan ben ik me beter gaan voelen en ben ik gezonder gaan eten, waardoor ook mijn behoefte aan zoetigheid minder werd. Ik ben me gaan verdiepen in de psychologie van eten: wanneer at ik meer dan ik wilde, en waarom? Ik merkte ook dat beweging me hielp. Nu ben ik vrijwel dagelijks behoorlijk actief, met tuinieren, dansen of paardrijden bijvoorbeeld. Ik zorg dat ik genoeg eet: ‘lijnen’ hield ik nooit vol, aan het eind van de middag ging ik dan los met koekjes of saucijzenbroodjes. Nu heb ik een paar geheime wapens, zoals flink wat groenten eten, bij de lunch én avondmaaltijd. Groenten kook ik vrijwel nooit meer. Roosteren in de oven, stoven of roerbakken is veel lekkerder. Verder eet ik veel vezels, ook van peulvruchten; linzen zijn mijn favoriet. Door te ontbijten met een grote kom havermout of Griekse yoghurt met fruit haal ik de lunch gemakkelijk. Snoeplust kan ik meestal aardig bedwingen met een volkorencracker of maiswafel met jam of pindakaas, een paar stukjes 70+-chocolade, een handje noten of snoepgroenten of wat lekker fruit zoals rijpe druiven - die eet je ook langzamer.